Derek Thompson despre știința popularității într-o lume distrată

Am citit „Creatorii de hituri” cu pixul și agenda în mână. Cartea lui Derek Thompson este o biblie pentru oricine a încercat vreodată să promoveze ceva, de la produse, oameni şi idei până la cărţi, filme şi seriale de televiziune.

În esență, cartea aceasta își pune două întrebări (și încercă să răspundă la ele):

  • Care este secretul creării de produse care le plac oamenilor – în muzică, cinematografie, televiziune, cărți, jocuri, aplicații etc.?
  • De ce unele produse dau rateu, în timp ce idei similare prind la public și devin hituri uriașe?

foto: Luisa Ene

Am aflat despre Creatorii de hituri citind The Atlantic și tare m-am bucurat când am găsit-o pe Cartepedia. Este o carte esențială dacă lucrezi în promovare, iar dacă nu lucrezi în domeniu merită citită pentru că dezvăluie detalii fascinante despre hiturile din diverse industrii.

În această carte, Derek Thompson dezvăluie psihologia ascunsă a motivelor pentru care ne plac anumite lucruri și explică economia piețelor culturale care ne conturează viețile fără să ne dăm seama. Autorul demontează miturile siropoase despre crearea hiturilor care domină cultura pop și afacerile și ne arată că succesul nu depinde doar de calitate – unele dintre cele mai populare produse din istorie s-au aflat la un pas de eșec.

De la începuturile artei impresioniste până la Facebook, de la micii designeri de pe Etsy până la originile Star Wars, Derek Thompson nu lasă nimic necercetat, pentru a ne spune povestea fascinantă a modului în care funcționează cultura și a motivelor pentru care unele produse au priză la public.

În Creatorii de hituri, Derek Thompson investighează:

• Legătura secretă dintre atractivitatea programelor postului ESPN și refrenele memorabile ale cântărețului The Weeknd;
• Motivele pentru care Facebook este cel mai important ziar al lumii moderne;
• Modul în care criticii publicității au anticipat ascensiunea lui Donald Trump;
• Cum un școlar de clasa a V-a a lansat din întâmplare „Rock Around the Clock”, cel mai mare hit din istoria rock-and-rollului;
• Motivele pentru care Barack Obama și autorii discursurilor lui se consideră compozitori;
• Modul în care Disney a cucerit lumea și, cu toate acestea,viitorul hiturilor aparţine amatorilor şi indivizilor cu simţ practic;
• Cum un colecţionar francez a creat canonul impresionist din pură întâmplare;
• Dovezile care arată că hiturile muzicale nu sunt întotdeauna şi cele mai bune;
• Motivele pentru care aproape toate blockbusterele de la Hollywood sunt continuări, remake-uri şi adaptări;
• Modul în care statisticienii au demonstrat că „viralizarea” este un mit.

Derek Thompson este editor senior la The Atlantic, unde scrie despre economie şi media. Contribuie regulat la podcastul NPR Here and Now şi este invitat frecvent în emisiunile posturilor de televiziune CBS şi MSNBC.

foto: Luisa Ene

📝Fragmente

Puterea expunerii este una dintre cele mai puternice forțe când vine vorba despre popularitate. Expunerea duce la familiaritate, familiaritatea duce la fluență, iar fluența duce, adesea, la preferință.

*

Rareori este suficient să creezi produsul perfect fără să concepi și un plan la fel de bine gândit pentru a-l face să ajungă la oamenii care trebuie.

*

Există un termen psihologic pentru gândirea pe care o simțim ca fiind ușoară și, din fericire, este și ușor de reținut. Se numește fluență. Ideile și produsele fluente sunt procesate mental mai rapid și ne fac să ne simțim mai bine. (…) Una dintre cele mai importante surse de fluență este familiaritatea. O idee familiară este mai ușor de procesat și de localizat pe harta mentală.

*

Mai puțină gândire duce la mai multă apreciere. (…) Când ceva devine greu de procesat mental, oamenii transferă disconfortul gândului asupra obiectului gândirii.

*

Repetiția și ritmul sunt potențiatorii de gust pentru limbaj: pot face ca ideile proaste să pară extraordinar de inteligente, deoarece ascultătorii nu gândesc prea profund atunci când aud cuvinte care sună bine. Adesea, ei presupun, pur și simplu, că acestea sunt adevărate.

*

Unii consumatori cumpără produse nu pentru că sunt mai bune din vreun punct de vedere, ci, pur și simplu, pentru că sunt populare. Ceea ce cumpără ei nu este doar un produs, ci și o parte din popularitatea acestuia.

 

Comments

comments

Have your say